Bol.Com en Amazon hebben speciale procedures gemaakt om merkhouders te beschermen. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat de consumenten foute informatie krijgen over het product of dat ze bij de foute aanbieder uitkomen. Bedrijven moeten zich hiervoor wel actief aanmelden in de brand registry (Amazon) of partnerplatform (Bol.com).
Essentieel hiervoor is het bezit van een geldige merkregistratie. Tot voor kort werd een Benelux merkregistratie niet geaccepteerd. Gelukkig is daar nu verandering in gekomen. Amazon heeft recent haar beleid aangepast en erkent nu ook claims gebaseerd op Benelux registraties. Bijzonder? Ja, want Amazon erkent slechts 19 nationale merkinstanties wereldwijd. Ook bij Bol.com kunnen bedrijven nu succesvol een beroep doen op een Benelux registratie.
Gezien het grote belang van verkoop via online marktplaatsen, is het essentieel voor bedrijven om te checken of alle merken wel geregistreerd zijn? Zo niet, dan is bescherming via een Benelux registratie een goedkope en snelle optie.