ASTERIXTOUR.COM – geldige reden UDRP Procedure

ASTERIXTOUR.COM – geldige reden UDRP Procedure

Bij een merkrechtelijke domeinnaaminbreuk zijn er twee procedures om dit aan te pakken als de wederpartij de domeinnaam niet wil overdragen: een gerechtelijke procedure of een UDRP-procedure bij het WIPO. Die laatste procedure is snel, maar er gelden ook net even andere regels. Bij een Wipo-procedure moet worden aangetoond dat (1) de domeinnaam overeenstemt met het merk, (2) de houder geen eigen rechten heeft en (3) de bewuste domeinnaam te kwader trouw is geregistreerd en gebruikt. Vaak gaat het fout, omdat de zaak alleen vanuit puur merkenrechtelijke blik wordt behandeld. Zo ook bij ASTERIXTOUR.COM.

De domeinnaam ASTERIXTOUR.COM is in 2002 geregistreerd. Gedaagde organiseert onder de naam AsterixTours al vijftien jaar reizen in Turkije. Les Editions Albert René, de rechthebbende van de Asterix en Obelix strip, spant een UDRP-procedure aan en vordert overdracht. Die wordt afgewezen. Gedaagde stelt dat de naam verwijst naar de mythologische figuur en niet de stripheld. De naam ASTERIXTOUR wordt al vijftien jaar bona fide gebruikt door de reisorganisatie (is eigen recht). Gevolg: afwijzing van de eis. Logisch en zeer voorzienbaar en eigenlijk onbegrijpelijk waarom eiser deze UDRP is gestart.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje