Aansprakelijkheid Amazon verkoop derden

Aansprakelijkheid Amazon verkoop derden

Op het online platform van Amazon is een mix van advertenties te vinden. Enerzijds advertenties van producten die Amazon zelf aanbiedt, anderzijds advertenties van derden (het hybride model). Doordat de advertenties door elkaar staan, is onduidelijk of de producten nu door Amazon worden verkocht of door iemand anders. Tussen die producten van derden zitten vaak ook namaak producten.

 

Amazon stelt zich op het standpunt dat zij als neutraal platform hiervoor niet verantwoordelijk is. Als er melding wordt gemaakt van inbreuk, dan worden die advertenties direct verwijderd.

Louboutin heeft een positiemerk voor haar stiletto met rode zool. Bij Amazon zijn diverse (namaak) stiletto’s met rode zool te vinden die hierop inbreuk maken. Louboutin vindt dat Amazon door de wijze van adverteren hiervoor verantwoordelijk is.

Het Hof lijkt het hier mee eens te zijn. Bij een hybride online platform kan de hostende partij wel aansprakelijk zijn. Juist door de uniforme advertenties door elkaar te plaatsen, kan het voor consumenten onduidelijk zijn of de producten wel of niet afkomstig zijn van de beheerder. Dat wordt versterkt door het gebruik van het Amazon logo in alle advertenties en omdat Amazon de opslag en verzending regelt.

Wil je als online platform niet aansprakelijk worden gesteld, maak dan in de advertenties een duidelijk onderscheid tussen het eigen aanbod en advertenties van derden.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje