nieuwscategorie: ,

Heisa om het merk SAPPH                                                                        

Het kledingmerk SAPPH is weer volop in het nieuws. Dit keer niet vanwege de ’ondeugende’ reclames, maar omdat de webwinkel klanten misleidt. Bestelde kleding wordt niet geleverd en de webshophouder Ultracool is onbereikbaar (bron: GPD). Wat is er aan de hand bij dit iconische merk nu zelfs de ACM onderzoek start naar het reilen en zeilen van de webshop?

Orange Wing, het oorspronkelijke bedrijf achter SAPPH, heeft in 2023 een overeenkomst gesloten met een groep Ultra-bedrijven om het merk over te dragen. De overnameprijs wordt in delen betaald. De koper krijgt een licentie om het merk te gebruiken, totdat de gehele verkoopprijs is betaald. Na een jaar wordt die koopovereenkomst opgezegd, omdat betalingen uitblijven. Als Orange Wing de oorspronkelijke webshop <sapph.com> uit de lucht haalt, lanceert Ultra direct de website <shopsapph.com>. Orange Wing eist een verbod bij de rechter, omdat Ultracool het merk blijft gebruiken. Door de negatieve berichten in het nieuws moeten ook alle domeinnamen en socialmedia-accounts worden overgedragen. Orange Wing wint met vlag en wimpel, echter de publicitaire schade is groot. Bedenk bij dit soort koop/licentieconstructies: reputatie en goodwill komt te voet, maar gaat te paard.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje