Beschermingsomvang semi-beschrijvende handelsnamen; Oto Nijkerk verbiedt OtoPlus

oto plus logo en vlag oto nijkerk

Vanuit de marketing is het aantrekkelijk om in een handelsnaam of merknaam de kernwaarden van een product of dienst op te nemen. Consumenten begrijpen dan direct welk product of dienst er onder een bepaalde naam worden aangeboden. Nadeel van deze (semi) beschrijvende namen is wel dat de beschermingsomvang in het algemeen vrij beperkt is, maar handelsnaamrechtelijk is er vaak wel nog wat te halen.

Sinds 1989 is Oto Nijkerk actief als garagebedrijf in Nijkerk. Oto Nijkerk is een Toyota dealer. In 2010 gaat OtoPlus van start op nog geen 400 meter afstand (eveneens in Nijkerk). OtoPlus biedt gelijksoortige diensten en is een Suzuki specialist. Inbreuk stelt Oto Nijkerk en de rechtbank en het hof is het daar mee eens in kort geding.

Het element OTO domineert in beide namen. Het gebruik van het element OTO (en dus niet AUTO) is voldoende om aan de naam handelsnaamrechten te geven. Aan handelsnamen worden namelijk niet al te hoge eisen gesteld. De elementen NIJKERK en PLUS zijn niet echt relevant want die zijn puur beschrijvend voor de diensten en de plek waar de diensten worden aangeboden. Om die reden wijken de namen Otoplus en Oto Nijkerk slechts in geringe mate van elkaar af.

Omdat beide bedrijven garages zijn, beide gevestigd zijn in dezelfde plaats en slechts 400 meter van elkaar kan er verwarring ontstaan bij het publiek. En dat mag natuurlijk niet, dus volgt er een verbod. Klinkt natuurlijk allemaal aardig, maar bedenk dat het hier om echt puur handelsnaamgebruik gaat. Identieke diensten die aangeboden worden in dezelfde plaats. De bescherming is dan ook heel erg lokaal, dus iets doen tegen een ander bedrijf in een andere provincie, zie ik niet snel lukken. Mede gezien de toenemende rol van het Internet, is het daarom raadzaam om toch de naam ook als merk te laten vastleggen, zodat daar in de toekomst wel een beroep op gedaan kan worden. Bron Beeld; Boek9.nl

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje