In 2011 opent Umami Hengelo haar deuren. De gasten kunnen hier genieten van Japanse, Chinese en Thaise gerechten waaronder sushi. Dat kan ter plekke (door er te dineren)) maar je kunt de gerechten ook afhalen.
In 2024 gaat de Sushi Brothers van start in Raalte en Borne (later ook in Nijverdal). Het bedrijf is ook gespecialiseerd in Japanse gerechten, waaronder sushi en deze gerechten zijn ook af te halen.
Als het bedrijf besluit de naam te wijzigen in Umami, maakt het bedrijf uit Hengelo daartegen bezwaar. Beide bedrijven doen hetzelfde (Japans restaurant en afhaal voor sushi) en de handelsnaam is verwarringwekkend hetzelfde. Het bedrijf in Raalte en Borne besluit daarom de naam te wijzigen in Umami Taste Raalte en Umami Taste Borne.
Het bedrijf in Hengelo vindt dat nog steeds niet voldoende en blijft bezwaar maken tegen het gebruik van het woord Umami en eist daarom een verbod op dit gebruik.
Het bedrijf in Raalte en Born vindt dit onzin. Umami is gewoon Japans voor ‘heerlijke smaak/hartige smaak’. het is één van de vijf basissmaken naast zout, zoet, zuur en bitter. Vandaar dat er ontzettend veel Umami restaurants zijn. Eiser kan dit niet monopoliseren. Er wordt een totaal ander logo gebruikt en door de toevoeging van het woord ‘Taste’ en de plaatsnaam (Raalte/Borne) wordt er voldoende afstand genomen. De eis moet worden afgewezen.
Wie krijgt gelijk en waarom?
De rechter stelt vast dat het bedrijf uit Hengelo de oudste rechten heeft. Door de publicaties in de krant Turbantia heeft het bedrijf enige bekendheid in de regio. De rechter stelt dat er bekendheid is binnen een straal van 30 km uit de vestiging. Daar valt Borne en Nijverdal wel onder/ Raalte ligt erbuiten.
Umami is geen beschrijvende handelsnaam. Het beschrijft niet een soort type restaurant. Dat de term wereldwijd door meerdere restaurant wordt gebruikt is niet relevant. In eerste instantie gebruikte gedaagde de identieke handelsnaam Umami. Dat was een handelsnaaminbreuk. In zo’n geval moet de nieuwe naam meer afwijken om dit ongedaan te maken. Toevoeging van ‘Taste’ en een plaatsnaam is te weinig. Ook omdat eiser de bedrijfsnaam gebruikt met de plaatsnaam Hengelo. Gedaagde mag binnen een straal van 30 km (dus in Borne en Nijverdal) de huidige bedrijfsnamen niet gebruiken en ook geen sterk overeenstemmende bedrijfsnaam et het woord Umami).
https://www.ie-forum.nl/artikelen/de-handelsnaam-umami-voor-een-sushirestaurant-is-niet-beschrijvend