IP Kennisquiz: Sushi restaurant Umami Hengelo en Umami Borne

In 2011 opent Umami Hengelo haar deuren. De gasten kunnen hier genieten van Japanse, Chinese en Thaise gerechten waaronder sushi. Dat kan ter plekke (door er te dineren)) maar je kunt de gerechten ook afhalen.

In 2024 gaat de Sushi Brothers van start in Raalte en Borne (later ook in Nijverdal). Het bedrijf is ook gespecialiseerd in Japanse gerechten, waaronder sushi en deze gerechten zijn ook af te halen.

Als het bedrijf besluit de naam te wijzigen in Umami, maakt het bedrijf uit Hengelo daartegen bezwaar. Beide bedrijven doen hetzelfde (Japans restaurant en afhaal voor sushi) en de handelsnaam is verwarringwekkend hetzelfde. Het bedrijf in Raalte en Borne besluit daarom de naam te wijzigen in Umami Taste Raalte en Umami Taste Borne.

Het bedrijf in Hengelo vindt dat nog steeds niet voldoende en blijft bezwaar maken tegen het gebruik van het woord Umami en eist daarom een verbod op dit gebruik.

Het bedrijf in Raalte en Born vindt dit onzin. Umami is gewoon Japans voor ‘heerlijke smaak/hartige smaak’. het is één van de vijf basissmaken naast zout, zoet, zuur en bitter. Vandaar dat er ontzettend veel Umami restaurants zijn. Eiser kan dit niet monopoliseren. Er wordt een totaal ander logo gebruikt en door de toevoeging van het woord ‘Taste’ en de plaatsnaam (Raalte/Borne) wordt er voldoende afstand genomen. De eis moet worden afgewezen.

Wie krijgt gelijk en waarom?

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje