BOERENLEEN na 40 jaar nog steeds verwarringwekkend overeenstemmend met BOERENLEENBANK- nawerking handelsnaamrecht

Boerenleenbank

Bij de start van een nieuw bedrijf wordt (hopelijk) altijd een merken- en een handelsnaamonderzoek uitgevoerd. Zo krijgt het nieuwe bedrijf inzicht of er problemen zijn te verwachten met oudere handelsnamen of dienstenmerken. Maar als een handelsnaam niet meer gebruikt wordt, blijven de handelsnaamrechten dan nog van kracht en zo ja, hoe lang? De rechtbank in Den Haag heeft aangegeven dat als een bedrijf gewoon heel erg bekend is geweest, er ook na lange tijd nog een beroep gedaan kan worden op die handelsnaamrechten, zelfs na 40 jaar nog!
 

De BOERENLEENBANK is een begrip in agrarisch Nederland. In 1972 fuseerde de cooperatieve centrale RAIFFEISENBANK met de cooperatieve centrale BOERENLEENBANK tot de RABObank. De BOERENLEENBANK genoot (voor de fusie) grote bekendheid in Nederland en ook na de fusie linken veel Nederlanders de naam nog steeds aan de RABO bank.

Recent is er een nieuw initiatief ontstaan, een nieuwe bank voor agrarisch Nederland. De naam van de bank moest worden BOERENLEEN VERMOGEN MEER. De keuze van de naam was vooral gelegen in het feit dat de bank zich wilde gaan richten op boeren. Dat viel dus in verkeerde aarde bij de RABOBANK Nederland, maar kan de bank zich tegen deze nieuwe naam nog verzetten? De oude naam wordt namelijk sinds de fusie niet meer gebruikt als naam van een bank.

De rechtbank in Den Haag oordeelt van wel. Dit is nu het tweede vonnis binnen een aantal jaren, waarbij de rechter uitgaat van nawerking. Ook als een handelsnaam niet meer gebruikt wordt, kan een bedrijf hier toch een beroep op doen als het publiek een verband legt tussen het oude bedrijf en de naam van het nieuwe bedrijf. Als de naam blijft voortleven bij het publiek (en die kans is het grootst als de handelsnaam heel bekend was/is, kan er verwarring ontstaan).

Zo volgt er nu een verbod op het gebruik van de naam BOERENLEEN, ondanks het feit dat de naam al bijna 40 jaar niet meer gebruikt wordt. Omdat de RABOBANK al sinds 2003 diverse BOERENLEENBANK domeinnamen gebruikt, heeft men het zekere voor het onzekere gekozen. Het logo BOERENLEENBANK.NL is inmiddels ook ingeschreven als merk. Kan men in de toekomst voor twee ankers gaan liggen.
 

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje