Strategie bij uitrol new gTLD’s

nieuwe top level domeinnamen uitrol

Sinds januari worden er wereldwijd iedere week nieuwe top level domeinnamen gelanceerd (het alternatief op de .COM). Voor Nederlandse bedrijven is dit natuurlijk ook relevant, omdat er al ruim vijf miljoen .NL domeinnamen zijn vastgelegd. Bij het bedenken van een nieuw merk voor een nieuw product, is vaak de domeinnaam al weg. Bieden de nieuwen toplevels, mogelijk een goed alternatief hiervoor?

Een kledingzaak die onder de naam ALEX van start wil gaan, kan niet meer de URL ALEX.NL laten registreren (want die is al geregistreerd door een bank). Wel vrij is nog ALEXFASHION.NL, niet optimaal maar second best. Voor al deze probleemgevallen zijn de nieuwe extensies een oplossing. Inmiddels zijn er al veel nieuwe namen beschikbaar (hetzij in de voorinschrijving, hetzij algemeen vrij). Relevant voor Nederlandse bedrijven zijn: .ACCOUNTANTS, .FINANCE, .FITNESS, .GIFTS, .MARKETING, .MEDIA, .PRESS, .RESTAURANT en .WEBSITE.
Naast de registratie van de naam van het bedrijf is het aan te raden om voor de belangrijkste merken en zoekwoorden ook de URL vast te leggen. Bedenk dat namen die bestaan uit een paar letters (USG, ING, ABN etc.), vaak heel snel weg zijn. Laat die daarom met voorrang in de Sunrise vastleggen. Voor ieder bedrijf geldt wel, bedenk nu een strategie. Wat moet er wel en wat moet er niet worden vastgelegd. De hoeveelheid nieuwe top level domeinnamen is namelijk te groot om alles te registreren.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje