MAYBELLINE.TV – Zelfs de King of Rock & Roll kan kwader trouw niet verhullen.

UDRP domeinnaam arbitrage

In domeinnaam zaken lees je soms de meest bizarre verhalen waarom bedrijven een domeinnaam geregistreerd hebben die overeenkomt met een bekend merk. Leuk om te lezen en vaak nog informatief ook. Deze week in mijn top tien van leuke onzin redenen, de beslissing over MAYBELLINE.TV. Wie moet de reddende engel zijn voor de merkhouder, Elvis Presley en MAYBELLINE.

Het wereldberoemde cosmetica bedrijf l’Oreal koopt in 2000 het Amerikaanse bedrijf Maybelline op. Maybelline is in 1917 opgericht en ook wereldberoemd omdat het een van de eerste mascara fabrikanten is. De mascara wordt onder het merk Maybelline verkocht in 129 landen. Daarnaast zijn ze sponsor van grote mode/ beauty festivals zoals bijv Amsterdam International Fashion Week.

Partyland uit Schiedam registreert in mei 2010 de domeinnaam MAYBELLINE.TV. De URL verwijst naar parking page met commerciële links. Als l’Oreal hiervan op de hoogte komt, stuurt zij (tevergeefs) een sommatie om dit gebruik te stoppen. Een tweede poging om de domeinnaam over te nemen voor 50 euro mislukt eveneens, maar Partyland doet wel als tegenbod namelijk 45.000 euro.

Tot zo ver niets bijzonders. Wat de uitspraak van het WIPO nu zo leuk maakt, is het verweer dat gevoerd wordt. Als l’Oreal stelt dat de houder geen reden heeft om de domeinnaam te mogen registreren, gaat het hele arsenaal open.

In een allerlaatste poging om alles recht te praten wat krom is, wordt zelfs de King of Rock & Roll/ Elvis Presly erbij gehaald. De Engelse naam voor Maybel is volgens Partyland “Maybelline”. De domeinnaam verwijst natuurlijk niet naar het mascara merk maar onder andere naar de song van Elvis Presley over Maybelline.

Je moet even zoeken op het Internet, maar inderdaad heeft Elvis het nummer in 1955 uitgevoerd (geschreven door Chuck Berry). Helaas voor Partyline ging deze vlieger niet op en oordeelde het gerecht dat het depot gewoon te kwader trouw was. Het merk was in 2010 wereldwijd bekend en geregistreerd. De URL was gelinked aan een website waar tegen betaling links op staan. Inbreuk en overdracht dus, ongeacht de leuke toepasselijke tekst “Maybelline, why can’t you be true”

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje