nieuwscategorie:

Cultureel erfgoed: Prada en Adidas                                                                      

Geografische aanduidingen beschermen speciale wijnen (zoals Champagne) of landbouwproducten (Goudse kaas) die op een speciale manier regionaal worden gemaakt. Kort door de bocht, het is een kwaliteitslabel voor lokale producten. Doel: de hoge kwaliteit voor lokale, culturele, historische of gastronomische producten te beschermen. Vanaf 1 december kan dit ook aangevraagd worden voor  speciale ambachtelijke en industriële producten. Is dit nodig? Helaas wel.

Afgelopen zomer kwamen zowel Prada als Adidas in het nieuws, omdat de nieuwe sandalen opvallend veel leken op traditionele culturele sandalen. De Prada sandaal was wel erg geïnspireerd op de traditionele Indiase Kolhapuri-sandaal en die van Adidas op de Mexicaanse Huarache-sandaal. Dat bedrijven zich laten ‘inspireren’ is op zich niet vreemd. Intern zou er wel beleid moeten zijn hier regels aan te stellen (ook moreel gezien) om te voorkomen dat op die manier cultureel erfgoed wordt toegeëigend en hoe te reageren op kritiek. Adidas bood niet alleen direct publiekelijk haar excuses aan, de juridische afdeling ging ook ter plekke langs om een samenwerking te bespreken om de lokale tradities in stand te houden. Een respectvolle reactie waar Prada nog het nodige van kan leren.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje