Geografische aanduidingen beschermen speciale wijnen (zoals Champagne) of landbouwproducten (Goudse kaas) die op een speciale manier regionaal worden gemaakt. Kort door de bocht, het is een kwaliteitslabel voor lokale producten. Doel: de hoge kwaliteit voor lokale, culturele, historische of gastronomische producten te beschermen. Vanaf 1 december kan dit ook aangevraagd worden voor speciale ambachtelijke en industriële producten. Is dit nodig? Helaas wel.
Afgelopen zomer kwamen zowel Prada als Adidas in het nieuws, omdat de nieuwe sandalen opvallend veel leken op traditionele culturele sandalen. De Prada sandaal was wel erg geïnspireerd op de traditionele Indiase Kolhapuri-sandaal en die van Adidas op de Mexicaanse Huarache-sandaal. Dat bedrijven zich laten ‘inspireren’ is op zich niet vreemd. Intern zou er wel beleid moeten zijn hier regels aan te stellen (ook moreel gezien) om te voorkomen dat op die manier cultureel erfgoed wordt toegeëigend en hoe te reageren op kritiek. Adidas bood niet alleen direct publiekelijk haar excuses aan, de juridische afdeling ging ook ter plekke langs om een samenwerking te bespreken om de lokale tradities in stand te houden. Een respectvolle reactie waar Prada nog het nodige van kan leren.