nieuwscategorie:

BVG geluidsmerk wel herkomstaanduiding                                                                     

In 2023 vraagt Berliner Verkehrsbetriebe een geluidsmerk aan bij het EUIPO voor vervoersdiensten in klasse 39. Dit merk bestaat uit vier verschillende tonen in een ongebruikelijk ritme. Het EUIPO weigert het merk. “Het klankmerk bestaat uit een eenvoudige opeenvolging van vier verschillende waarneembare klanken.”  Het is zo kort en banaal dat het niet pregnant en herkenbaar is voor de consument. Het klankmerk mist daarom onderscheidend vermogen. Het EUIPO haakt hierbij aan bij een eerdere weigering van twee identieke tonen. Dat merk werd afgewezen omdat het zou lijken op een beltoon.

Het Gerecht stelt dat die beoordeling fout is. De vier verschillende tonen zijn niet gebruikelijk voor de aangevraagde diensten (niet het geluid van een passerende metro). Het is dus oorspronkelijk en kan dienen als jingle die herkenbaar is voor de consument. De beslissing is onjuist, omdat het in de betrokken sector gebruikelijk is om te werken met korte krachtige jingles om aankondigingen te doen aan de consument. De duur, eenvoud en banaliteit zijn geen beletsel om de melodie te herkennen. Het klankmerk heeft dus wel onderscheidend vermogen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje