TV-format Sterren Springen niet gestolen

TV-format Sterren springen geen auteursrechtinburek op turnspringen

Succes kent vele vaders, ook in televisieland. Menigeen claimt het idee van een bepaald succesvol programma, een TV-format. Zo stelde Sjaak Bral dat de makers van Comedy Kids zijn idee gestolen hebben en kreeg Eyeworks een proces aan zijn broek omdat SterrenSpringen een inbreuk zou zijn op Turnspringen. De vraag is dan ook, in hoeverre een televisieformat te beschermen is. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Eyeworks produceert sinds 2012 de Tv-hit ‘Sterren Springen’. Een TV-programma waarin bekende Nederlanders schoonspringen. Internationaal is de show bekend onder de naam Celebrity Splash. Het format is inmiddels verkocht aan meer dan twintig landen (van China, Midden Oosten tot Amerika).

Het Franse bedrijf Banijay heeft de rechten op het programma ‘Turnspringen’, een programma dat sinds 2004 op de Duitse TV te zien is. In de kern komt het programma Sterren Springen op hetzelfde neer. Het is een life show die draait om schoonspringen, een afvalrace van bekende artiesten/ sporters, die voor de show moeten trainen en geen ervaren schoonspringers zijn. Reden voor het Franse bedrijf om tegen Eyeworks een procedure te starten.

In deze zaak bij de Haagse rechter, draait het om de vraag of het programma Sterren Springen een inbreuk maakt op de auteursrechten van het Franse bedrijf. Belangrijk om in gedachten te houden is, dat een idee op zich niet is beschermd. Niet een idee zelf maar juist de uitvoering van dat idee wordt beschermd. Net zoals er veel doktersromans geschreven zijn over een ziekenhuis met een dokter, zo kunnen er ook meerdere TV programma’s gemaakt worden rond het thema schoonspringen met bekende artiesten.

De eerste vraag die de rechter moet beantwoorden is of het programma Turnspringen wel auteursrechtelijk beschermd is. Dat recht ontstaat automatisch als het een ‘eigen intellectuele schepping’ is en dat is hier zo volgens de rechter. Ook een combinatie van bekende elementen kunnen samen iets nieuws vormen. Om te beoordelen of Sterren Springen hierop inbreuk maakt, wordt er gekeken in hoeverre de totaalindruk hetzelfde is. In hoeverre komen bepaalde elementen terug in het andere programma en in hoeverre verschillen zij van elkaar.

Het format van Turnspringen bestaat uit een combinatie van allerlei (op zich niet te beschermen) elementen, zoals: een TV presentator, bekende artiesten, een zwembad, een duikplank, dynamische camera opnames, een afvalrace, publiek etc. Veel van die elementen komen terug in Sterren Springen. Inbreuk zou je dan denken. Maar daar denkt de rechter anders over. Er zijn namelijk ook grote kenmerkende verschillen en die zijn doorslaggevend.

Zo ontbreekt de sportcommentator, is het zwembad kleiner, wordt er gebruik gemaakt van kleurlicht en is er andere muziek. Daarnaast speelt het publiek een grotere rol waardoor de atmosfeer anders wordt. Tevens is de springwedstrijd anders ingedeeld, de jurering anders en heeft de kijker een rol in het programma. De naam van het programma en het logo is anders en daarnaast ontbreekt de reclame die wel duidelijk een rol speelt in Turnspringen (met projecties in het zwembad en op de badkleding).

Voor de rechter zijn deze verschillen kenmerkend en gezichtsbepalend. Bij Sterren Springen zijn er duidelijk andere keuzes gemaakt, waardoor de totaalindruk verschilt. Er is dan ook geen sprake van inbreuk. Of het nu om een TV programma gaat of over een nieuw product, bedenk dat (ook al is het idee erachter nog zo briljant) het idee op zich is niet te beschermen. Wel wat je met het idee doet. Soms ontstaat die bescherming automatisch, soms moet je het laten vastleggen (denk aan merken en octrooien).

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje