IP Kennisquiz over merkenrechten – ouder merk inbreuk nieuwheid model

Ouder merk inbreuk nieuwheid model

eiser gedaagde

Gedaagde laat het door haar ontwikkelde stripfigurtje (zittende man met vlammend haar) als model registreren. Echter eiser heeft al een ouder merk met een zittend mannetje en vlammend haar. Eiser roept de nietigheid in van het model omdat dit niet nieuw is want het character geeft een zelfde algemene indruk.

Uitkomst

Het OHIM besluit dat het model nietig is, want het model wordt gebruik gemaakt van het eerdere Europese Merk. De deposant gaat in beroep. In eerste instantie zonder succes. De Board of Appeal oordeelt namelijk dat het zittende figuurtje geen individueel karakter heeft omdat het model een zelfde algemene indruk geeft bij het publiek. De figuurtjes zijn in bijna een vloeiende lijn getekend, zitten in vrijwel dezelfde houding en met vrijwel dezelfde ogen, wenkbrauwen en haren naar achteren. De andere expressie, stand van de handen en benen heffen dit niet op.

Deposant gaat nogmaals in beroep en krijgt uiteindelijk gelijk van het Gerecht. Het Gerecht gaat mee met de stelling dat eigenlijk de expressie totaal anders is. Het Europese merk is een agressief baasje (door zijn ogen en houding van het lichaam en haar), terwijl het model meer een meeloper is. Door die agressieve uitstraling versus de passieve houding van het model ontstaat er een eigenlijk een nieuw design. De algemene indruk is daardoor wel voldoende afwijkend.

Partijen: Baena Grupo vs OHIM – Herbert Neuman

Uitspraak: Gerecht EU 16 december 2010 T-358/04

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje