Monopoly op kersenbonbons verpakking?

Kersenbonbons inbreuk

Merken zijn niet alleen logo’s of woorden. Ook andere tekens kunnen als merk geregistreerd worden. Denk aan een vorm (flesje coca cola) of geluid (filmbedrijven). Zelfs de vormgeving van een verpakking kan als merk geclaimd worden. Daarmee krijgt de eigenaar een monopoly op het gebruik. Bij merkinbreuken gaat het erom of de tekens overeenstemmend zijn, maar hoe ver strekt die merkbescherming?

Eiser heeft het design van haar MIESZKO kersenbonbons doos als merk laten registreren. Als Nestle met een vergelijkbare verpakking komt, maakt zij daartegen bezwaar. Op beide verpakkingen valt een grote rode kers in een chocolade vloeistof. De achtergrond is in beide gevallen paars met een verloop naar roze. Consumenten kopen dit soort producten zonder veel aandacht in de supermarkt. Het design lijkt dusdanig op elkaar dat er de consument kan denken dat dit van haar is. Dus inbreuk.

Onzin stelt de andere partij. Eiser verkoopt haar producten onder het merk MIESZKO, zij onder het teken PASSION. Tevens verschillen de woorden “cherry” en ‘cherrissimo”. Het kleur verloop is anders (namelijk niet vanuit het midden). De opmaak is ander omdat de kers, de woorden “PASSION” en “cherry” op een andere plaats staan. Het design is voldoende anders, de eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje