Merken zijn niet alleen logo’s of woorden. Ook andere tekens kunnen als merk geregistreerd worden. Denk aan een vorm (flesje coca cola) of geluid (filmbedrijven). Zelfs de vormgeving van een verpakking kan als merk geclaimd worden. Daarmee krijgt de eigenaar een monopoly op het gebruik. Bij merkinbreuken gaat het erom of de tekens overeenstemmend zijn, maar hoe ver strekt die merkbescherming?
Eiser heeft het design van haar MIESZKO kersenbonbons doos als merk laten registreren. Als Nestle met een vergelijkbare verpakking komt, maakt zij daartegen bezwaar. Op beide verpakkingen valt een grote rode kers in een chocolade vloeistof. De achtergrond is in beide gevallen paars met een verloop naar roze. Consumenten kopen dit soort producten zonder veel aandacht in de supermarkt. Het design lijkt dusdanig op elkaar dat er de consument kan denken dat dit van haar is. Dus inbreuk.
Onzin stelt de andere partij. Eiser verkoopt haar producten onder het merk MIESZKO, zij onder het teken PASSION. Tevens verschillen de woorden “cherry” en ‘cherrissimo”. Het kleur verloop is anders (namelijk niet vanuit het midden). De opmaak is ander omdat de kers, de woorden “PASSION” en “cherry” op een andere plaats staan. Het design is voldoende anders, de eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?