Het handelsnaamrecht geeft een onderneming het recht om op te treden tegen een ander bedrijf als die een vergelijkbare naam gebruikt die gering afwijkt. Het gaat daarbij niet alleen of de bedrijfsnamen op elkaar lijken, maar ook waar beide bedrijven zijn gevestigd en de aard van de onderneming. Die rechten zijn dus veel beperkter dan bij een merkregistratie.
In Amersfoort stonden deze zomer 2 horeca bedrijven tegenover elkaar in de rechtszaal. In 2011 is eiser in de binnenstad gestart met Charlie´s, een hamburgerzaak. In 2021 wordt dit uitgebreid met een afhaal/bezorgdienst op een industrie terrein.
Deze zomer starten twee broers een koffie/lunchroom in een winkelcentrum. De zaak ligt in het noorden van Amersfoort en heet Charleys, genoemd naar hun hond. Het winkelend publiek kan hier een broodje eten en koffie drinken.
Dat is een inbreuk op onze handelsnaamrechten stelt de hamburgerzaak. De namen Charlie’s en Charleys lijken op elkaar, het zijn beide horeca bedrijven en gevestigd in Amersfoort.
Dat bestrijden de broers. Zij gebruiken een ander logo. Daarnaast zijn de activiteiten en de doelgroep anders. Namelijk een broodje voor winkelend publiek overdag versus een hamburgerzaak voor uitgaanspubliek savonds/snachts.
Wie heeft gelijk? Moet lunchroom Charleys zijn naam wijzigen?