IP Kennisquiz over merkenrechten

eiser

gedaagde

Het Duitse merk EyeSense maakt bezwaar tegen registratie van het woordmerk ISENSE voor medische apparatuur/ diagnose apparatuur. Zij beroept zich op haar woordmerk EyeSense voor oogheelkundige diagnostische apparatuur.
De producten zijn dus identiek. Het merk spreek je net zoals de iPhone en de iPad op zijn Engels uit. Om die reden zijn beide merken identiek. De verweerder is het hier niet mee eens. Het relevante publiek is namelijk beste wel professioneel. De verschillen in de prefix (begin van het merk) zijn visueel duidelijk anders en dat wordt benadrukt door de hoofdletter S die het merk in twee delen opsplitst. Het aangevallen merk is duidelijk anders en men zal het begin dan ook uitspreken als IE in plaats van EI. Wel of geen inbreuk?

Uitkomst

Het OHIM wees de oppositie af en het Gerecht volgt die beslissing. De producten in klasse 10 zijn identiek. Het relevante publiek is de Duits sprekende consument, gespecialiseerd in het technisch/ medische gebied.
De visuele overeenstemming is matig ondanks dat de laatste vijf letters hetzelfde zijn Het begin van de woorden verschilt echter sterk, en dat komt ook omdat de twee worden van het oude merk gescheiden worden door de hoofdletter S. Tevens besteed de consument meer aandacht aan de prefix/ het eerste deel. Het nieuwe merk zal door de consument niet in twee delen worden gebroken. Auditief zijn de merken verschillend en het Gerecht verwerpt de stelling dat het merk uitgesproken zal worden in het Engels zoals een iPhone. Het oudere merk heeft daarnaast een zwak onderscheidend vermogen in relatie tot de aangevraagde waren. Omdat de consument een verhoogd aandachtsniveau is er daarom geen kans op verwarring.

Partijen: EyeSense AG vs Osypka Medical GmbH

Uitspraak: GvEA 9 maart 2012 – T-207/11

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje