eiser | gedaagde |
---|
Het Spaanse biermerk VICTORIA maakt bezwaar tegen registratie van het woordmerk LA VICTORIA DE MEXICO voor eveneens bier. Zij beroept zich op het etiket. De Spaanse merkhouder stelt, dat VICTORIA het dominante deel is in dit etiket. Dat stemt overeen met VICTORIA in het andere merk. Waren identiek dus inbreuk. De andere partij is het daar natuurlijk niet mee eens. VICTORIA verwijst gewoon naar VICTORY. Dat is een aanprijzing en niet onderscheidend. LA VICTORIA DE MEXICO heeft daarnaast een hele duidelijke betekenis, het verwijst naar de overwinning op de Spanjaarden, dus dat compenseert ruimschoot mogelijke visuele en auditieve overeenstemming.
Uitkomst
Gerecht oordeelt dat VICTORIA het dominante deel is. De elementen in het etiket zoals CERVEZA, PILSENER, MALAGA en 1928 zijn van ondergeschikt belang door het formaat en het beschrijvende karakter. Uit visueel en auditief oogpunt zijn de merken overeenstemmend.
Begripsmatig is er eveneens overeenstemming voor de mensen die Engels spreken of een van de Romeinse talen zoals Frans, Italiaans, Portugees, Roemeens en Spaans. Die begrijpen dat VICTORIA verwijst naar VICTORY. Maar voor de rest van Europa zou het mogelijk een vrouwennaam kunnen zijn.
MEXICO zal door publiek worden gezien als plek van herkomst. Daarom is VICTORIA duidelijk onderscheidende deel.
Partijen: Plataforma Continental vs Cerveceria Modelo
Uitspraak: GvEA 31 januari 2012 – T-205/10