IP Kennisquiz over merkenrechten

eiser gedaagde

Het Spaanse biermerk VICTORIA maakt bezwaar tegen registratie van het woordmerk LA VICTORIA DE MEXICO voor eveneens bier. Zij beroept zich op het etiket. De Spaanse merkhouder stelt, dat VICTORIA het dominante deel is in dit etiket. Dat stemt overeen met VICTORIA in het andere merk. Waren identiek dus inbreuk. De andere partij is het daar natuurlijk niet mee eens. VICTORIA verwijst gewoon naar VICTORY. Dat is een aanprijzing en niet onderscheidend. LA VICTORIA DE MEXICO heeft daarnaast een hele duidelijke betekenis, het verwijst naar de overwinning op de Spanjaarden, dus dat compenseert ruimschoot mogelijke visuele en auditieve overeenstemming.

Uitkomst

Gerecht oordeelt dat VICTORIA het dominante deel is. De elementen in het etiket zoals CERVEZA, PILSENER, MALAGA en 1928 zijn van ondergeschikt belang door het formaat en het beschrijvende karakter. Uit visueel en auditief oogpunt zijn de merken overeenstemmend.

Begripsmatig is er eveneens overeenstemming voor de mensen die Engels spreken of een van de Romeinse talen zoals Frans, Italiaans, Portugees, Roemeens en Spaans. Die begrijpen dat VICTORIA verwijst naar VICTORY. Maar voor de rest van Europa zou het mogelijk een vrouwennaam kunnen zijn.
MEXICO zal door publiek worden gezien als plek van herkomst. Daarom is VICTORIA duidelijk onderscheidende deel.

Partijen: Plataforma Continental vs Cerveceria Modelo

Uitspraak: GvEA 31 januari 2012 – T-205/10

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje