eiser | gedaagde |
---|
THUISWINKEL KEURMERK vraagt merkbescherming aan voor de diensten in klasse 45 (juridische diensten). De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie stelt dat dit inbreuk maakt op haar logo’s, THUISWINKEL.ORG (uit 2001) en THUISWINKEL WAARBORG (uit 2002) Beide merken zijn namelijk ook geregistreerd voor juridische diensten en geschillenbeslechting bij koop op afstand. Eiser stelt dat de merken op elkaar lijken. THUISWINKEL is identiek en WAARBORG en KEURMERK geeft een bepaalde zekerheid aan. Daarnaast genieten de merken een grote bekendheid door het langdurige en intensieve gebruik. Verweerder stelt dat de merken naast elkaar moeten kunnen bestaan omdat de overeenstemmende delen THUISWINKEL, KEURMERK en WAARBORG beschrijvend zijn en de figuratieve delen voldoende van elkaar verschillen.
Uitkomst
De Benelux autoriteiten zijn het met verweerder eens. THUISWINKEL heeft geen onderscheidend vermogen voor postorder diensten te bestellen vanuit huis. .ORG verwijst naar een top level domeinnaam en heeft geen onderscheidend vermogen. KEURMERK geeft aan dat het een kwaliteitsmerk is en heeft eveneens geen onderscheidend vermogen. Dat geldt eveneens voor het element WAARBORG, dat suggereert eveneens een bepaalde zekerheid. Eiser stelt dat de merken door intensief gebruik onderscheidend vermogen geregen hebben, maar levert daarvoor onvoldoende bewijs aan. Aangezien de woordelementen niet onderscheidend zijn, zijn de beeldelementen dit keer zeer belangrijk. De ingeroepen merken hebben een stip en een gestileerd huisje, het betwiste logo een winkelwagentje met een vinkje. De beeldelementen zijn verschillend, waardoor de totaalindruk niet overeenstemmend is.
Partijen: Nederlandse Thuiswinkel Organisatie vs Qualitymark, Private Ltd Comp.
Uitspraak: BBIE 9 november 2011 – No 2004070