IP Kennisquiz over merkenrechten

eiser gedaagde

THUISWINKEL KEURMERK vraagt merkbescherming aan voor de diensten in klasse 45 (juridische diensten). De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie stelt dat dit inbreuk maakt op haar logo’s, THUISWINKEL.ORG (uit 2001) en THUISWINKEL WAARBORG (uit 2002) Beide merken zijn namelijk ook geregistreerd voor juridische diensten en geschillenbeslechting bij koop op afstand. Eiser stelt dat de merken op elkaar lijken. THUISWINKEL is identiek en WAARBORG en KEURMERK geeft een bepaalde zekerheid aan. Daarnaast genieten de merken een grote bekendheid door het langdurige en intensieve gebruik. Verweerder stelt dat de merken naast elkaar moeten kunnen bestaan omdat de overeenstemmende delen THUISWINKEL, KEURMERK en WAARBORG beschrijvend zijn en de figuratieve delen voldoende van elkaar verschillen.

Uitkomst

De Benelux autoriteiten zijn het met verweerder eens. THUISWINKEL heeft geen onderscheidend vermogen voor postorder diensten te bestellen vanuit huis. .ORG verwijst naar een top level domeinnaam en heeft geen onderscheidend vermogen. KEURMERK geeft aan dat het een kwaliteitsmerk is en heeft eveneens geen onderscheidend vermogen. Dat geldt eveneens voor het element WAARBORG, dat suggereert eveneens een bepaalde zekerheid. Eiser stelt dat de merken door intensief gebruik onderscheidend vermogen geregen hebben, maar levert daarvoor onvoldoende bewijs aan. Aangezien de woordelementen niet onderscheidend zijn, zijn de beeldelementen dit keer zeer belangrijk. De ingeroepen merken hebben een stip en een gestileerd huisje, het betwiste logo een winkelwagentje met een vinkje. De beeldelementen zijn verschillend, waardoor de totaalindruk niet overeenstemmend is.

Partijen: Nederlandse Thuiswinkel Organisatie vs Qualitymark, Private Ltd Comp.

Uitspraak: BBIE 9 november 2011 – No 2004070

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje