IP Kennisquiz over merkenrechten

eiser gedaagde

Mac O’Polo heeft een Europese registratie voor een gestileerde letter E. Gedaagde is eveneens actief (en bekend) in de mode branche en vraagt bescherming aan voor de letter C (of E) in de vorm van stiksels op een broekzak. Marc O’Polo stelt inbreuk, want waren zijn identiek en tekens sterk overeenstemmend. Gedaagde bestrijdt dit, het merk is slechts een letter en die is nog totaal anders vormgegeven.

Uitkomst

De oppositie wordt toch toegewezen. Het merk is inderdaad geen C maar een gestileerde E. Dat is hier niet relevant, want grafisch lijken de letters op elkaar, visueel zijn de merken daarom overeenstemmend. De toevoeging van de lijn tekening van de broekzak beïnvloedt dit niet. De broekzak is zo’n basale geometrische vorm dat consument daar geen aandacht aan zal besteden.
Visueel zijn de merken overeenstemmend, auditief (afhankelijk of men er dezelfde letter inziet) overeenstemmend dan wel niet overeenstemmend en begripsmatig neutraal. Om die reden is er kans op verwarring omdat de kans bestaat dat het publiek beide merken zal interpreteren als een gestileerde E.

Partijen: Marc O ‘Polo Int. Vs. Esprit International

Uitspraak: GvEA 10 november 2011 – T-22/10

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje