IP Kennisquiz over merkenrechten

eiser gedaagde

Playboy gebruikt sinds 1954 haar bekende logo van de konijnenkop met twee rechtop staande oren en de strik om de hals. Het logo wordt in licentie gegeven aan derden voor textielproducten waaronder sierkussens. Deze licentienemer heeft afgelopen acht jaar een omzet gehaald van meer dan 70 miljoen met de verkoop van textielproducten. Gedaagde brengt sinds 2007 kussens in de vorm van een konijnenkop op de markt. Naar aanleiding van eerdere bezwaar van Playboy is tot tweemaal toe de verkoop hiervan gestopt. Recent heeft gedaagde weer een nieuw kussen op de markt gebracht. Playboy stelt inbreuk op onze bekende merken of anders een vorm van slaafse nabootsing van het onder licentie geproduceerde kussen. Gedaagde stelt dat het kussen slechts gebaseerd is op de vorm van een gestileerd konijn en dat dit niet overeenstemt met het merk van Playboy.

Uitkomst

De rechtbank constateert dat beide merken “aansluiting zoeken bij het concept van een konijnenkop”, maar dat van verwarringwekkende overeenstemming tussen de (bekende) merken en de kussens geen sprake is. Ook al is het merk van playboy bekend, dan nog kan niet gesteld worden dat de vormkenmerken van het merk van Playboy terug komen in het andere kussen. De verschillen tussen de merken zijn zo groot, dat het gebruik van dezelfde kleur roze dit ook niet op kan heffen. Om die reden geen merkinbreuk.

Partijen: Playboy Enterprises International vs Toy Trade M Biermann

Uitspraak: Rechtbank Rotterdam, 2 november 2011, KG ZA 10-954

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje