eiser | gedaagde |
---|
Playboy gebruikt sinds 1954 haar bekende logo van de konijnenkop met twee rechtop staande oren en de strik om de hals. Het logo wordt in licentie gegeven aan derden voor textielproducten waaronder sierkussens. Deze licentienemer heeft afgelopen acht jaar een omzet gehaald van meer dan 70 miljoen met de verkoop van textielproducten. Gedaagde brengt sinds 2007 kussens in de vorm van een konijnenkop op de markt. Naar aanleiding van eerdere bezwaar van Playboy is tot tweemaal toe de verkoop hiervan gestopt. Recent heeft gedaagde weer een nieuw kussen op de markt gebracht. Playboy stelt inbreuk op onze bekende merken of anders een vorm van slaafse nabootsing van het onder licentie geproduceerde kussen. Gedaagde stelt dat het kussen slechts gebaseerd is op de vorm van een gestileerd konijn en dat dit niet overeenstemt met het merk van Playboy.
Uitkomst
De rechtbank constateert dat beide merken “aansluiting zoeken bij het concept van een konijnenkop”, maar dat van verwarringwekkende overeenstemming tussen de (bekende) merken en de kussens geen sprake is. Ook al is het merk van playboy bekend, dan nog kan niet gesteld worden dat de vormkenmerken van het merk van Playboy terug komen in het andere kussen. De verschillen tussen de merken zijn zo groot, dat het gebruik van dezelfde kleur roze dit ook niet op kan heffen. Om die reden geen merkinbreuk.
Partijen: Playboy Enterprises International vs Toy Trade M Biermann
Uitspraak: Rechtbank Rotterdam, 2 november 2011, KG ZA 10-954