IP Kennisquiz over merkenrechten

eiser gedaagde

HALFORDS (een winkelketen met 160 vestigingen) heeft het merk LIMIT geregistreerd voor fietsen in de Benelux. ADO Bike verhandelt ook fietsen en doet dit via haar eigen winkels (slechts twee) en levert daarnaast aan circa 40 winkels. Een aantal van deze winkels zijn vlak bij de Halfords winkels gevestigd. Sinds 2010 verkoopt ADO Bike fietsen onder het merk UMIT. Halfords stelt dat het merk UMIT overeenstemmend is met haar merk LIMIT en dat dit leidt tot verwarring in de markt en vordert een verbod.

Uitkomst

De rechter is het hier mee eens. Visueel stemmen de merken overeen. Het enige verschil tussen de merken is het begin; de letter U in plaats van de letters LI. Door de vormgeving met dikke letters wijkt dit zeer nauwelijks van elkaar af. Of het merk auditief verschilt, is niet echt relevant want fietsen zijn gangbare Nederlandse artikelen die in winkels worden aangeboden. De visuele overeenstemming is daarom het belangrijkst. De schrijfwijze is nu zodanig dat kans op verwarring groot is. Het verweer dat UMIT Turks is voor “hoop” slaagt niet. Vordering tot staken wordt toegewezen.

Partijen: Halfords Nederlands BV vs ADO Bike BV

Uitspraak: Rechtbank Rotterdam, 23 september 2011, KG ZA 11-639

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje