eiser | gedaagde |
---|
HALFORDS (een winkelketen met 160 vestigingen) heeft het merk LIMIT geregistreerd voor fietsen in de Benelux. ADO Bike verhandelt ook fietsen en doet dit via haar eigen winkels (slechts twee) en levert daarnaast aan circa 40 winkels. Een aantal van deze winkels zijn vlak bij de Halfords winkels gevestigd. Sinds 2010 verkoopt ADO Bike fietsen onder het merk UMIT. Halfords stelt dat het merk UMIT overeenstemmend is met haar merk LIMIT en dat dit leidt tot verwarring in de markt en vordert een verbod.
Uitkomst
De rechter is het hier mee eens. Visueel stemmen de merken overeen. Het enige verschil tussen de merken is het begin; de letter U in plaats van de letters LI. Door de vormgeving met dikke letters wijkt dit zeer nauwelijks van elkaar af. Of het merk auditief verschilt, is niet echt relevant want fietsen zijn gangbare Nederlandse artikelen die in winkels worden aangeboden. De visuele overeenstemming is daarom het belangrijkst. De schrijfwijze is nu zodanig dat kans op verwarring groot is. Het verweer dat UMIT Turks is voor “hoop” slaagt niet. Vordering tot staken wordt toegewezen.
Partijen: Halfords Nederlands BV vs ADO Bike BV
Uitspraak: Rechtbank Rotterdam, 23 september 2011, KG ZA 11-639