eiser | gedaagde |
---|
Olymp Bezner heeft het merk OLYMP als woordmerk en logo laten registreren in de Europese Unie voor kleding. Nadat het merk geregistreerd is, stelt Miguel Bellido een nietigheidsactie in tegen deze registratie op basis van haar oudere Spaanse registratie logo OLIMPO dat eveneens geregistreerd is voor kleding.
Uitkomst
Het Gerecht oordeelt dat het woord OLIMPO domineert in de overall impressie bij het oudere merk. Het figuratieve element in het logo (boven de IM) zal door het publiek niet opgevat worden als een specifiek element (kan van alles zijn). Omdat de I en de Y hetzelfde worden uitgesproken, zijn de woorden zowel visueel als auditief overeenstemmend. Het Spaanse woord OLIMPO verwijst naar de berg OLYMPUS in Griekenland. Alhoewel het woord OLYMP niet bestaat in het Spaans, verwijst het wel naar OLIMPO en hebben beide woorden eigenlijk ook een zelfde oorsprong, waardoor de merken ook begripsmatig overeenstemmend zijn. Gevolg het eerdere woordmerk en het logo OLYMP worden beide doorgehaald- wel inbreuk
Partijen: Miguel Bellido, SA vs Olymp Bezner GmbH
Uitspraak: General Court (Europa), 5 mei 2011, T-203/09 en T-204/09