IP Kennisquiz over merkenrechten

eiser gedaagde

Olymp Bezner heeft het merk OLYMP als woordmerk en logo laten registreren in de Europese Unie voor kleding. Nadat het merk geregistreerd is, stelt Miguel Bellido een nietigheidsactie in tegen deze registratie op basis van haar oudere Spaanse registratie logo OLIMPO dat eveneens geregistreerd is voor kleding.

Uitkomst

Het Gerecht oordeelt dat het woord OLIMPO domineert in de overall impressie bij het oudere merk. Het figuratieve element in het logo (boven de IM) zal door het publiek niet opgevat worden als een specifiek element (kan van alles zijn). Omdat de I en de Y hetzelfde worden uitgesproken, zijn de woorden zowel visueel als auditief overeenstemmend. Het Spaanse woord OLIMPO verwijst naar de berg OLYMPUS in Griekenland. Alhoewel het woord OLYMP niet bestaat in het Spaans, verwijst het wel naar OLIMPO en hebben beide woorden eigenlijk ook een zelfde oorsprong, waardoor de merken ook begripsmatig overeenstemmend zijn. Gevolg het eerdere woordmerk en het logo OLYMP worden beide doorgehaald- wel inbreuk

Partijen: Miguel Bellido, SA vs Olymp Bezner GmbH

Uitspraak: General Court (Europa), 5 mei 2011, T-203/09 en T-204/09

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje