eiser | gedaagde |
---|
Chivas laat de slogan CHIVAS LIVE WITH CHIVALRY registreren. Kan Glencairn succesvol bezwaar maken tegen deze aanvraag op basis van oudere etiketten waarin ook het teken CHIVALRY staat?
Uitkomst
De waren zijn identiek en de merken stemmen beperkt overeenstemmend met elkaar want alleen CHIVALRY komt erin voor. Overeenstemming tussen een beeld (etiket) en een woordmerk (slogan)is mogelijk. Dat is met name het geval als het oudere merk het dominante deel is in de overall impressie van het nieuwe merk (bij een complex merk als een etiket).
In dit geval is de slogan (en het hele idee rond de slogan) gebaseerd en gemaakt rond het woord CHIVALRY. Het wordt daardoor gezien als een slogan voor het oudere merk. Zelfs als CHIVAS als merk herkent wordt, zal de gemiddelde consument denken dat er een economische band bestaat tussen beide merken (indirecte verwarring). Inbreuk.
Partijen: Glenciarn Scotch Whisky Company Ltd vs Chivas Holdings Ltd
Uitspraak: BoA 12/01/2011