eiser | gedaagde |
---|
Vion heeft haar logo geregistreerd als Europees merk (CTM 3790227) voor producten voor onder andere farmaceutische producten, voedingswaren en rijst etc. Becel gebruikt prominent op haar verpakkingen een gestileerd hart en registreert het nieuwe logo in de Benelux (BX 789449) voor eveneens deze producten. Vion stelt hiertegen oppositie in. De tekens zijn namelijk visueel overeenstemmend (beide een hart) en de producten identiek. Verweer van Becel, een hart symbool voor gezonde (dieet) voeding is weinig onderscheidend, dus de verschillen (andere kleur, vorm, gesloten versus open cirkels etc.) zijn voldoende. Wie krijgt er gelijk?
Uitkomst
Nee oordeelt het BBIE, de vorm is namelijk helemaal niet zo duidelijk een hart, het kunnen ook twee gekantelde eieren zijn dus wel onderscheidend. Tekens vrijwel hetzelfde en waren identiek.
Partijen: Vion N.V. vs Unilever N.V.
Uitspraak: BBIE, 1 juni 2010, No. 2000172