Facebookpost dodelijk voor modelbescherming                                           

TUC TUC model
Bij de lancering  van nieuwe producten is er vaak een belangenverschil tussen de communicatie en de juridische afdeling. Vanuit zakelijk oogpunt wil een bedrijf zo snel mogelijk een product lanceren om voluit profijt te trekken van de nieuwe innovatie, terwijl de juridische afdeling alles wil dichttimmeren om te voorkomen dat concurrenten gaan aanhaken. Die belangen kunnen elkaar in de wielen rijden.

Als Elektrobud een nieuwe foodtruck lanceert op basis van een tuktuk, laat zij die vormgeving beschermen via een Uniemodel. Daarvoor gelden wel de eisen dat het model nieuw moet zijn en eigen karakter moet hebben. Het nieuwe model is een vernieuwde versie van een eerder ontwikkelde tuktuk.

Na een paar jaar wordt de modelregistratie aangevallen omdat er drie jaar eerder al berichten op Facebook zijn geplaatst van de eerste versie. De verschillen tussen beide tuktuks zijn heel gering (andere handgrepen en opbergladen). Het gevolg van de eerdere publicaties op onder andere Facebook is dat het aangevraagde model niet meer nieuw is. De algemene indruk tussen het oermodel en de nieuwe versie is hetzelfde. Gevolg: het model wordt doorgehaald. Wijze les: als er een nieuw product wordt ontwikkeld, bespreek dan in een vroegtijdig stadium met de juridische afdeling of je een concurrentievoordeel wilt behouden en bescherm tijdig je rechten. Een post op social media kan dodelijk zijn.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje