IP Kennisquiz over recht om de familienaam Moszkowicz te gebruiken

Recht om de familienaam Moszkowicz te gebruiken

eiser

gedaagde

De broers Max (sr) en David zijn advocaten in Maastricht en hebben de naam MOSZKOWICZ al in 1987 als merk vastgelegd in de Benelux. De naam is geregistreerd voor ‘diensten van een advocaat’ en voor ‘advocaat’ (eierlikeur/drank).
In 2012 vraagt Max Moszkowicz (jr) merkbescherming aan om de naam MOSZKOWICZ te gaan gebruiken voor ‘online spelletjes’, ‘televisie programma’s’ en ‘entertainment’. Alhoewel de naam niet aangevraagd is voor juridische diensten, maken de broers uit Maastricht hier wel bezwaar tegen. De merkaanvraag is volgens de broers te kwader trouw aangevraagd en er wordt meegelift op de bekendheid van de familienaam. Inbreuk?

Uitkomst

Bij een merkaanvraag kunnen bedrijven met een ouder overeenstemmend merk bezwaar maken tegen de aanvraag. De Benelux merkautoriteiten hebben hiervoor een simpele, korte procedure bedacht (de oppositie procedure). De regels in deze procedure wijken af van de regels die normaal in een rechtszaak worden gebruikt. Een merk wordt alleen geweigerd als beide merken sterk op elkaar lijken (dat is hier het geval) en als de merken voor dezelfde soort producten of diensten worden gebruikt. Dat is hier dus niet het geval. Omdat de producten niet soortgelijk of complementair zijn, is er geen sprake van soortgelijke producten. Gevolg, de broers uit Maastricht krijgen geen gelijk en de eis wordt volledig terecht afgewezen.

De Benelux merkautoriteiten wijzen de broers er fijntjes op dat eigenlijk de hele procedure fout is ingestoken. Een ‘depot te kwader trouw’ en ‘aanhaken bij een bekend merk’, kan wel in een gewone rechtszaak, maar niet in deze procedure.

Geen inbreuk

Partijen: Maatschap Moszkowicz Advocaten vs Max Moszkowicz

Uitspraak: BBIE 27 november 2014, Oppositie uitspraak : Nº 2008485

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje