nieuwscategorie:

4.03 Gebruik: wordt een slagzin automatisch beschermd door die te gaan gebruiken?

Een slagzin kan op een aantal manieren beschermd worden. Een slagzin kan (soms) als merk geregistreerd worden. Daarnaast is het mogelijk een slagzin in te schrijven in het Slagzinnenregister. Als een slagzin heel erg creatief en bijzonder is, dan kan de slagzin ook beschermd zijn via het auteursrecht. Auteursrechten ontstaan vanzelf. Voor de registratie in het slagzinnenregister of als merk zijn speciale handelingen nodig.
Het slagzinnenregister is door de branche zelf in het leven geroepen. Een inschrijving geeft geen wettelijke bescherming. In een aantal rechtszaken heeft de rechter wel waarde gehecht aan de inschrijving in het register. Het register is namelijk te raadplegen en zodoende kan een ander bedrijf wel bekend zijn met de inschrijving. In de praktijk is het soms makkelijker een slagzin in te schrijven in het Slagzinnenregister dan in het merkenregister. Een slagzin wordt ingeschreven in het slagzinnenregister indien het uniek is in relatie tot het product. Tevens moet er bewijs van gebruik zijn.
 

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje