nieuwscategorie:

Joint rokende zeemeermin Starbucks

zeemeermin starbucks joint rokende zeemeermin
Regelmatig duiken ze op, parodieën op een bekend merk. Als de zaak escaleert, dan is het verweer vaak een beroep op vrijheid van meningsuiting/dat dit een toelaatbare parodie moet zijn. Een parodie-exceptie kennen wij in Europa (nog) niet in het merkenrecht. Logisch, want vaak is het gewoon keihard commercieel voordeel halen over de rug van het bekende merk.

Starbucks heeft de naam en het logo met de zeemeermin geregistreerd als merk voor zeer veel producten. Als een ander bedrijf vanuit een busje in New York onder de naam StarBuds Flowers marihuana gaat verkopen en daarbij gebruik maakt van een logo met een zeemeermin die een jont vasthoudt, volgt er een rechtszaak.


Natuurlijk lijken de namen STARBUCKS en STARBUDS op elkaar. Door het gebruik van het sterk overeenstemmende logo is het direct duidelijk dat het bedrijf wil aanhaken bij de reputatie van STARBUCKS. De associatie van een joint lijkt mij ook niet bevorderlijk voor de koffieketen. Ondanks dat het om andere producten gaat, verwacht ik een verbod. De zaak is een mooi voorbeeld wat voor extra bescherming een logo geeft.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje