Run on Nitro

run on nitro beschrijvend merk gebruik

PUMA heeft een licentie gekregen om het Uniemerk NITRO (aangevraagd in 1997) te gebruiken voor hardloopschoenen. In 2021 komt de NITRO hardloopschoenenlijn uit. Een van de USP’s is dat de tussenzool van de schoen geïnjecteerd is met stikstof. Die techniek wordt ook door andere merken gebruikt, waaronder Brooks, marktleider in dit segment.

 

Oorspronkelijk gebruikt Brooks in haar campagnes de omschrijving “nitrogen injected”, maar vanaf 2022 aanprijzingen als “Nitro-Infused -Softness” en de slogan “Run on Nitro”. Inbreuk stelt Puma.
In het kort geding wijst de rechter deze eis af, omdat NITRO geen onderscheidend vermogen heeft, het duidt alleen een kernmerk van de schoen aan. Het Hof volgt die redenering. Als merkhouder kan je derden gebruik van het merk niet verbieden als zij daarmee een kenmerk van een product beschrijven. Dat moet dan wel gaan op een nette manier (eigenlijk zoals het in de handel gebruikelijk is). Je mag geen commerciële band suggereren met de merkhouder, niet aanhaken bij de bekendheid van de merkhouder of die in een kwaad daglicht stellen.

Het gebruik van Brooks van het woord NITRO is om aan te duiden dat de zolen zachter zijn, omdat ze ingespoten zijn met stikstof (nitro foam). Soms wordt het woord nog gecombineerd met een klein gasflesje of het scheikundige teken N2. Het injecteren van stikstof is de meest moderne techniek en wordt door veel fabrikanten gebruikt. Brooks gebruikt de term ook altijd met haar eigen merk Brooks en verklaart ook absoluut geen link te willen suggereren met Puma. Brooks is namelijk marktleider en Puma is een nieuwkomer in de markt. De eis wordt afgewezen en Puma mag ook een deel de juridische kosten van Brooks betalen.

Ook al is een merk ingeschreven, bedenk wel dat als het om een beschrijvend merk gaat, de beschermingsomvang hiervan beperkt is.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje