Oorspronkelijk gebruikt Brooks in haar campagnes de omschrijving “nitrogen injected”, maar vanaf 2022 aanprijzingen als “Nitro-Infused -Softness” en de slogan “Run on Nitro”. Inbreuk stelt Puma.
In het kort geding wijst de rechter deze eis af, omdat NITRO geen onderscheidend vermogen heeft, het duidt alleen een kernmerk van de schoen aan. Het Hof volgt die redenering. Als merkhouder kan je derden gebruik van het merk niet verbieden als zij daarmee een kenmerk van een product beschrijven. Dat moet dan wel gaan op een nette manier (eigenlijk zoals het in de handel gebruikelijk is). Je mag geen commerciële band suggereren met de merkhouder, niet aanhaken bij de bekendheid van de merkhouder of die in een kwaad daglicht stellen.
Het gebruik van Brooks van het woord NITRO is om aan te duiden dat de zolen zachter zijn, omdat ze ingespoten zijn met stikstof (nitro foam). Soms wordt het woord nog gecombineerd met een klein gasflesje of het scheikundige teken N2. Het injecteren van stikstof is de meest moderne techniek en wordt door veel fabrikanten gebruikt. Brooks gebruikt de term ook altijd met haar eigen merk Brooks en verklaart ook absoluut geen link te willen suggereren met Puma. Brooks is namelijk marktleider en Puma is een nieuwkomer in de markt. De eis wordt afgewezen en Puma mag ook een deel de juridische kosten van Brooks betalen.
Ook al is een merk ingeschreven, bedenk wel dat als het om een beschrijvend merk gaat, de beschermingsomvang hiervan beperkt is.