nieuwscategorie: ,

Prada patroon – basaal en alledaags

Prada patroon – basaal en alledaags

Sinds 1913 gebruikt Prada een omgekeerde triangel als merkteken. De triangel met de naam PRADA is als merk geregistreerd, net zoals het logo van de losse triangel. In de modesector wordt (volgens Prada) steeds vaker gebruik gemaakt van patronen als herkenningsteken. Om die reden vraagt Prada in 2022 bescherming aan van een zwart-wit herhalend patroon van de triangel voor tassen, kleding, textiel, sjaals en flesjes.

 

De Europese autoriteiten (en de Board of Appeal) weigeren het merk, omdat het patroon geen onderscheidend vermogen heeft. De consument ziet hierin geen herkenningsteken, maar een decoratieve versiering. Dat de triangel wel als logo is geaccepteerd, is niet relevant. De rechtspraak over vormmerken is de leidraad voor patroonmerken.

Het publiek is niet gewend om in een patroon een merk te zien. Alleen als het patroon significant afwijkt van wat gebruikelijk is in de branche, kan het als merk worden geregistreerd. Dit is een basale alledaagse vorm. Als Prada de claim op inburgering had gedaan, dan was dit mogelijk wel geaccepteerd. Echter, die lat ligt voor een Uniemerk extreem hoog. Claim daarom tijdig de merken en modellenrechten in de landen nationaal (zoals de Benelux) waar het teken intensief wordt gebruikt.

 

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje