The Bulldog eist terecht schade van Red Bull

The Bulldog eist terecht schade van Red Bull

In 2007 start Red Bull een procedure tegen de lancering van The Bulldog energydrinks. Reden: het merk The Bulldog is overeenstemmend met Red Bull door het element BULL. In 2010 volgt het Hof deze redenatie. The Bulldog legt zich daar niet bij neer, gaat naar de Hoge Raad en uiteindelijk het Europese Hof. The Bulldog stelt een geldige reden te hebben voor dit merkgebruik. Energydrinks zijn een logische uitbreiding van wat er te koop is in een coffeeshop en het merk wordt al jarenlang te goeder trouw hiervoor gebruikt. Uiteindelijk krijgt The Bulldog gelijk. Kan het bedrijf nu ook de schade claimen?

 

Omdat er geen merkinbreuk is geweest, probeert The Bulldog de schade (geschat op 49 miljoen) te verhalen op Red Bull. Redbull heeft onrechtmatig gehandeld door The Bulldog te verbieden nog langer energydranken te verkopen onder haar merk.

De rechter bevestigt dit. Dreigen met een verbod (dat de ander zich aan het vonnis moet houden) is onrechtmatig als dat vonnis later wordt vernietigd. Door te dreigen is The Bulldog de kans op exploitatie/winst ontnomen.

Op dit punt heeft The Bulldog alvast gewonnen. Alleen de hoogte van de schade moet nu nog worden bepaald. Wijze les: dreig pas met handhaving als een vonnis definitief is.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje