NFT: MetaBirkins en Juventus

NFT: MetaBirkins en Juventus

NFT’s en de Metaverse zijn volop in het nieuws. Grote vraag is: moeten merkhouders nu massaal al hun merken opnieuw gaan vastleggen voor deze producten en diensten?

 

De digitale kunstenaar Mason Rothschild heeft 100 NFT’s gemaakt (en verkocht via ) van virtuele Birkin tassen. Hermes heeft geen toestemming hiervoor gegeven en stelt dat dit een inbreuk is op haar bekende merk en eist een verbod. De kunstenaar weigert dit, omdat het in zijn ogen gaat om kunst.

De zaak loopt nog, maar in eerste instantie krijgt Hermes gelijk van de jury in New York. Mede door de uitingen van de kunstenaar op social media. Daaruit blijkt dat het de maker vooral te doen was om een commercieel succes. Bij bekende merken breidt de bescherming zich ook uit tot niet-soortgelijke waren, zoals NFT’s. Er is hier duidelijk een link met het echte product en gebruik als NFT leidt tot verwatering. Conclusie: merkinbreuk en een eerste schadevergoeding van 133.000 USD.

In Europa speelde een rechtszaak rond NFT’s van Christian Vieri in het bekende zwart-witte JUVENTUS shirt (digitale kaarten met zijn afbeelding erop). De makers hadden hierover een deal met Christian, maar niet met Juventus. Juventus stelt inbreuk op haar bekende merk JUVENTUS. Dit merk wordt ook gebruikt voor een breed scala aan merchandise artikelen, waaronder digitale spelletjes. Het merk is daarom ook ooit aangevraagd in klasse 9 voor digitale te downloaden publicaties. De waren zijn dan soortgelijk. Het publiek kan verward raken en denken dat Juventus betrokken is bij deze uitgiftes van NFT’s. In beide zaken speelde in de beoordeling mee dat het hier om een bekend merk gaat.

Daarom is het verstandig om bij nieuwe merkaanvragen voor consumentenproducten de bescherming direct uit te breiden naar NFT’s en de Metaverse. Niet ieder bedrijf kan namelijk vertrouwen op de brede bescherming van een bekend merk. (bron beeld: Instagram Mason Rothschild/ Binance.com)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje