Thom Browne drie of vier strepen

Thom Browne drie of vier strepen

Logo’s bestaan soms alleen uit geometrische figuren, zoals lijnen, streepjes, cirkels, punten of kleurvakken. Dit maakt dat de bescherming van zo’n logo vrij beperkt is. Gevolg: het is moeilijk om vergelijkbare tekens te stoppen.

 

Na ruim 20 jaar rechtszaken viel voor Adidas het doek in de zaak tegen H&M. Het Adidas logo bestaat uit een patroon van drie strepen waarbij de tussenruimte net zo breed is als de streep. H&M gebruikte slechts twee strepen en een kleinere tussenruimte. De overeenstemming is daarom te gering.

Inmiddels loopt er een vergelijkbare zaak in de USA. Het luxe merk Thom Browne gebruikt op haar kleding vier strepen. Sinds 2018 brengt het merk ook sportkleding op de markt. Volgens Adidas maakt het ‘4 strepen teken’ van Thom Browne inbreuk op haar ‘3 strepen merk’.

Er volgt een rechtszaak met een claim van circa 7 miljoen euro. De advocaten van Browne stellen dat gebruik van strepen gangbaar is. De bedrijven richten zich op een totaal ander publiek. Browne’s strepen worden daarnaast horizontaal gebruikt rond een arm of been (en ook hier is de tussenruimte kleiner). De rechter in New York volgt dit betoog: geen inbreuk.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje