Zelf gebouwde Kitcar inbreuk op Ferrari

Zelf gebouwde Kitcar inbreuk op Ferrari

Kitcars zijn zelfbouw auto’s. De maker bouwt een auto op een bestaand chassis, meestal van een middenklasse auto. Naast kant-en-klaar auto’s worden ze ook als bouwpakket verkocht. Kitcar Collection verzamelt en verkoopt kitcars.
In 2018 importeert het bedrijf een gebouwde kitcar vanuit de Verenigde Staten. Op het stuur en in het midden van de wieldoppen is een steigerend paard te zien. Op de voor- en achterkant van de auto zit het logo van Ferrari, maar dit is met zwart Duct Tape afgeplakt. Is dit toegestaan?

 

Als de auto te koop wordt aangeboden, laat Ferrari hier beslag op leggen. Ferrari eist een verbod op het gebruik van de merken en vernietiging van de auto, omdat die te veel lijkt op een Ferrari Spyder uit 1969. De rechter gaat hier deels in mee.

Gebruik van de merktekens mag niet, ook niet als dit afgeplakt is met Duct Tape, want een koper kan dit er weer afhalen. Gezien de grote verschillen (belijning, neus, cockpit) is de totaalindruk van deze kitcar anders dan de Spyder. Inbreuk op het auteursrecht wordt daarom afgewezen. De eis om de gehele auto te laten vernietigen, gaat veel te ver. Het alternatief is voldoende. Gedaagde moet binnen twee dagen de merken verwijderen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje