Verbod Nike Satanschoen

Verbod Nike Satanschoen

Dit voorjaar lanceerde rapper Lil Nas X niet alleen zijn nieuwe video, maar ook 666 paar Satanschoenen (à $ 1.018,- ). Een project bedacht met kunstenaarscollectief MSCHF. Originele Nike Air Max schoenen werden hiervoor iets aangepast. Op de veters kwam een pentagram, op de zijkant een verwijzing naar Lucas 10:18 (de val van de duivel) en in de zool een druppel menselijk bloed gecombineerd met inkt. Na de aankondiging op Twitter waren de genummerde schoenen binnen no time uitverkocht. Voor Nike geen fijne actie, maar kan het bedrijf hier iets tegen doen?

 

Als iemand een origineel product koopt, dan mag dit worden doorverkopen. Een merkhouder kan zich daartegen niet verzetten, dat is de uitputtingsregel. Uitzondering is als er wijzigingen worden aangebracht aan het oorspronkelijke product, waardoor de toestand verslechtert. Ook mag er geen suggestie worden gewekt dat er een commerciële band bestaat.

Die kaart trok Nike. Nike was hier niet bij betrokken en aanpassingen aan de zool waren zeer gevaarlijk voor de gebruiker. Binnen een paar dagen kwam het bericht dat de zaak toch was geschikt. Iedere koper kon de schoenen retour sturen aan MSCHF en kreeg zijn geld terug, Nike kon zich schoon pleiten en Lil Nas X had zijn media aandacht. (Bron Beeld: Twitter)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje