Geen logo HelloFresh

Geen logo HelloFresh

Tegen de aanvraag van het logo HelloFresh is eerder succesvol bezwaar gemaakt door het Tsjechische bedrijf Linea Nivnice. Zij vindt dat het logo HelloFresh te veel lijkt op haar woordmerk en logo HELLO. De Board of Appeal geeft de Europese merkautoriteiten hierin gelijk. Maar hoe kan dat nu? Kun je als bedrijf zomaar een algemeen woord monopoliseren?

De gemiddelde (Tsjechische) consument ziet in het woord HELLO een begroeting. HELLO is daardoor niet een beschrijving voor voedsel en drank. Ook al is het een algemeen bekend woord, voor fruit is het onderscheidend (fruit roept niet HELLO als je er in knijpt). Voor het element FRESH is dat anders. De gemiddelde consument zal begrijpen dat het om vers fruit gaat. Dat is dus wel beschrijvend.

Beide merken beginnen met HELLO en zijn daarom overeenstemmend. Het gaat om dezelfde producten, dus het logo wordt geweigerd. Deze uitspraak toont weer eens het belang aan om tijdig bescherming te claimen van merken en logo’s. Ook al bestaat het merk uit gewone woorden.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje