Michael Jordan recht op eigen naam

Michael Jordan recht op eigen naam

In de Benelux kennen we niet een merkrecht op eigen naam. Als een bedrijf een familienaam wil claimen, dan zal daarvoor een merkregistratie moeten worden aangevraagd. In Europa lukt het soms wel merkkaping aan te pakken, als duidelijk is dat het gaat om een merkregistratie te kwader trouw. In sommige landen, waaronder China, gaat die bescherming wat verder en bestaat er zoiets als een ‘persoonsnaam’ recht.

Michael Jordan is al jaren in gevecht met Qiaodan Sports. Dit bedrijf heeft circa 500 merken geregistreerd met variaties op namen van de belangrijkste NBA-basketballers. Zo ook de silhouet van een basketballer met de naam Qiaodan (wat staat voor Jordan in Chinese karakters). Het merk is geregistreerd voor kleding, schoenen etc. in klasse 25.

De Supreme People Court (Chinese Hoge Raad) stelt dat Michael Jordan een bekend publiek figuur is in China met hoge reputatie (die verder gaat dan basketbal). Jordan is bekend onder de naam Qiaodan in Chinese karakters en heeft daarom recht op deze naam. De Chinese consument kan denken dat er een verband is tussen de merkhouder (Qiaodan Sports) en Michael Jordan, namelijk dat hij toestemming heeft gegeven voor dit gebruik. Om die reden is de merkregistratie te kwader trouw.

Een procedure om een registratie door te halen wegens depot te kwader trouw heeft wel de nodige voeten in de aarde (en ook kosten, denk bijvoorbeeld aan de kosten voor marktonderzoeken die overlegd moeten worden om die bekendheid te staven). Voor artiesten, sporters en andere bekende publieke personen is het daarom belangrijk om tijdig de eigen naam te claimen als merk om te voorkomen dat derden gaan meeliften op de goodwill en bekendheid van de persoon.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje