Bescherming look and feel Heks’n kaas – dip & smeer’m

Bescherming look and feel Heks'n kaas - dip & smeer'm

De smeerdip van HEKS’NKAAS is al jaren een groot succes. Als de productie in eigen hand wordt genomen, komt de oude producent met een vergelijkbaar product onder het merk DIP & SMEER’M. HEKS’NKAAS heeft haar verpakking echter als merk geregistreerd, zowel met als zonder merknaam erop. Dat is slim, want op die manier wordt de look and feel van het product geclaimd. Er volgt een rechtszaak tegen de verpakking die DIP & SMEER’M gebruikt.

Het verweer is: de verpakking is geen merk en wij gebruiken duidelijk een ander merk. De rechter is het hier niet mee eens. Om de doorzichtige ronde plastic kuip zit een herkenbare banderol. In een cartoonachtige stijl zijn tegen een witte achtergrond in de kleuren paars en groen ingrediënten weergegeven.

De verpakking is onderscheidend en consumenten herkennen dit als merk. De verpakking DIP & SMEER’M is visueel overeenstemmend, waardoor consumenten zich kunnen vergissen van wie het product afkomstig is.

Omdat de voormalig producent bewust heeft willen profiteren van het succes (ze hadden de verpakking ook andere kleuren kunnen geven etc.), moeten de proceskosten geheel worden betaald ca € 37.000. Er volgt tevens een verbod met een dwangsom tot € 500.000,-. (Bron beeld: Abcor)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje