nieuwscategorie: ,

Chelsea en José Mourinho

Chelsea en José Mourinho

Bekende sporters registreren vaak hun naam als merk. Die registraties verrichten ze dan meestal op de eigen IP-holding. Op die manier kan de sporter zijn of haar populariteit verzilveren en aanhakend gebruik aanpakken. Dit blijft niet beperkt tot sportmensen (zoals Max Verstappen of Ronaldo). José Mourinho is waarschijnlijk de beroemdste voetbaltrainer wereldwijd. Als Chelsea onder zijn leiding in 2005 vrijwel alles wint, legt de voetbalclub de naam en handtekening van de trainer vast als merk, echter wel op naam van de club.

In 2013 keert de trainer terug bij de club, maar als hij in 2016 overstapt naar concurrent Manchester United rijst de vraag: wie mag deze merkrechten op de naam exploiteren? Wat is er in het contract hierover geregeld? Bij de transfer ging het gerucht dat deze merkrechten een obstakel waren. Als in november 2019 Mourinho overstapt naar aartsrivaal Tottenham Hotspur, rijst opnieuw de vraag of de naam wel vrij te gebruiken is voor alle voorgenomen merchandising? De rechten staan nog steeds op naam van Chelsea, maar de club vernieuwt deze rechten niet. Mogelijk is dat de uitkomst van een schikking tussen partijen. Een wijze les voor de toekomst. Registreer de merken met je eigen naam of familienaam op de eigen IP-Holding en licenseer die aan je werkgever.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje