nieuwscategorie: ,

Model Porsche 911 nietig

Model Porsche 911 nietig

Om de vormgeving van een product te beschermen als model, gelden er twee eisen. Het ontwerp moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Een product heeft een eigen karakter als het een andere algemene indruk wekt dan de reeds bestaande modellen. De vrijheid die een ontwerper heeft, speelt daarbij een rol (kan die veel of weinig afwijken?). Als die vrijheid heel beperkt is (door bijvoorbeeld technische eisen), dan kunnen geringe verschillen voldoende zijn voor een andere algemene indruk.

De basisvorm voor de Porsche 911 stamt uit 1963. Vrijwel ieder jaar komt Porsche met een iets aangepast model, waarvoor modelrechten worden geclaimd. Kan dit wel? Autec vindt van niet, start een nietigheidsactie en overlegt oudere modelaanvragen voor een eerdere Porsche 911.

Het Gerecht stelt dat de ontwerpvrijheid niet beperkt is. De vorm en contouren van de auto zijn vrijwel hetzelfde. Er zijn kleine onbeduidende verschillen (de koplampen en handgrepen). Dat Porsche weinig wil afwijken van haar iconische vorm, is niet relevant.

Gevolg: het model is nietig. Wil je als fabrikant bescherming claimen, doe dat dan alleen voor de nieuwe delen en niet voor het totale product. (Bron beeld: EU modellendatabase)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje