Het logo TOM wordt aangepast en een co-existence verklaring getekend. Daarin staat, dat alleen het logo TOM gebruikt mag worden en niet het woord TOM. Er is geen bepaling opgenomen over handelsnaamgebruik.
Het bedrijf start een radiocampagne dat TOM de nieuwe handelsnaam is. Op social media wordt o.a. de slogan “TOM LAAT JE NIEUWE WEGEN ONTDEKKEN’ gebruikt. Omdat dit gebruik in strijd is met de getekende overeenkomst, zegt TomTom die een paar dagen later op.
De zaak escaleert. De kortgeding rechter verbiedt het gebruik van de naam. De rechtbank komt deze zomer tot dezelfde conclusie. De overeenkomst is rechtsgeldig ontbonden door TomTom. Omdat er geen overeenkomst meer is, is ieder gebruik van het logo of woordmerk inbreuk. TomTom is een bekend merk en TOM is overeenstemmend. Navigatie en (reis)informatieapparatuur is complementair en soortgelijk aan mobiliteitsdiensten en reisinformatie (waar te tanken/parkeren). Publiek kan denken dat er economische band bestaat tussen de bedrijven. Gevolg: verbod op gebruik van TOM als merk en handelsnaam.