De reputatie van Red Bull – procedure tegen logo springende steenbokken Big Horn

De reputatie van Red Bull - procedure tegen logo springende steenbokken Big Horn

Red Bull heeft een naam hoog te houden wat betreft de handhaving van haar merk. Procedures worden gestart tegen merken voor energydrinks met het woord BULL of beesten in het logo. Soms verschillen de merken dusdanig dat het maar de vraag is of de consument deze zal verwarren. Omdat het merk Red Bull al jaren een zeer bekend merk is, kan het toch vaak succesvol hiertegen optreden.

In 2016 wordt voor het logo Big Horn merkbescherming aangevraagd in de Europese Unie. Red Bull maakt hiertegen bezwaar op basis van een aantal merken, waaronder het logo van de vechtende rode stieren tegen een gele zon. Er worden marktcijfers, marketingkosten, campagnes en onderzoeken overlegd, waaruit de reputatie van dit logo blijkt.

Het bedrijf krijgt gelijk. Ook al is de overeenstemming tussen de merken laag, het publiek zal toch een link leggen met het bekende merk. Het aangevraagde merk gebruikt hetzelfde concept: twee agressieve gehoornde dieren. Big Horn vaart daarbij mee op de grote populariteit van Red Bull. De aanvraag wordt daarom geweigerd.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje