nieuwscategorie: ,

Merchandising Amsterdam University – onderscheidend vermogen merken

Amsterdam University - onderscheidend vermogen merken

Het Benelux merkenbureau mag een merk weigeren als zij vindt dat dit beschrijvend is. Tegen dit besluit kon bezwaar worden gemaakt bij het Benelux Gerechtshof. De afgelopen tien jaar heeft het Hof in Den Haag vrijwel altijd de lijn gevolgd van het BBIE, maar bij haar laatste besluit (december 2018) krijgt het BBIE opeens niet gelijk. Een hoopvol teken voor de toekomst?

De UvA (Universiteit van Amsterdam) vraagt in 2016 bescherming aan voor het woordmerk AMSTERDAM UNIVERSITY. Het merk wordt door de Benelux autoriteiten niet alleen geweigerd voor onderwijsdiensten, maar ook voor alle merchandise artikelen (zoals mokken, truien etc.). Deze artikelen kunnen namelijk afkomstig zijn van de UvA. De UvA kan deze artikelen schenken of verkopen in een souvenirshop. Het Hof is het hier deels niet mee eens. In een eerder arrest over kasteel Neuschwanstein heeft het Europese Hof een oordeel moeten vellen over merkgebruik voor souvenirs. Door een merk op souvenirs aan te brengen, wordt dat product niet opeens beschrijvend. Gevolg: het merk is niet geldig voor diensten van een universiteit, maar wel voor merchandise artikelen. Voor organisaties die actief aan merchandising doen (zoals citymarketing organisaties) een geschenk uit de hemel.  (Bron beeld: Moon)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje