Tijger- en Girafnootjes

tijgernootjes girafnootjes bescherming look and feeld oude wetgeving

Sinds 1993 brengt Frito-Lay TIJGERNOOTJES op de markt; een pinda met een krokant jasje. Door het bakproces is de buitenste deeglaag gebarsten. De noot heeft daardoor een geschakeerd patroon in de kleuren oranje/bruin en geel. Voor het bakproces is een octrooi verleend, maar dat is inmiddels vervallen. Om de unieke look-and-feel van het product te beschermen, heeft Frito-Lay ook de verpakkingen en het nootje geregistreerd als merk. Als bij de Aldi een vergelijkbaar product komt onder de naam GIRAF nootjes, volgt er een rechtszaak.

Het gebruik van de naam GIRAF nootjes is geen merkinbreuk. Begripsmatig lijken de merken wel op elkaar. Een tijger en een giraf zijn allebei wilde exotische dieren met een gevlekte huid. Echter, de woorden TIJGER en GIRAF zijn visueel en auditief voldoende anders. Ook de verpakking is geen inbreuk. Dat ligt anders voor de nootjes, die zijn wel hetzelfde. De geregistreerde merken van de nootjes zijn positiemerken en zijn gewoon geldig. Per 1 maart is er een nieuwe wetgeving van kracht waar deze merken nu onder vallen, maar GIRAF nootjes kan zich daar niet op beroepen omdat de merken van Frito-Lay ouder zijn. Gevolg: de GIRAF nootjes in deze kleur worden verboden. (Bron beeld: abcor)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje