McDonald’s vs MACCOFFEE – beschermingsomvang bekende merken

McDonald’s vs MACCOFFEE

Sommige bedrijven werken met en seriemerk. Vrijwel alle producten worden aangeboden onder merken die iets gemeenschappelijks hebben. Een van de meest bekende hiervan is McDonald’s. Naast de naam van de keten, bevatten vrijwel alle producten het element Mc (bijv.: McCHICKEN. McDRIVE, McFLURRY, McNUGGET). Door niet alleen die namen te gebruiken maar ze ook als merk te registreen, probeert het bedrijf het element Mc (wat heel gebruikelijk is in de USA) claimen en monopoliseren voor voedselproducten. En dat lukt.

Recent heeft het bedrijf succesvol in Europa de merkregistratie tegengehouden van MacCoffee (aangevraagd door Future Enterpresie voor etenswaren, koffie en dranken). Het Gerecht is van ooordeel dat het publiek een link zal leggen tussen dit merk en de bekendheid van de oudere Mc merken van Mcdonald’s. Het merk is daarom geweigerd.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje