Veel bedrijven denken dat zij de rechten op hun merken goed geregeld hebben. Echter onderzoek van de KvK en de Benelux merkautoriteiten laat zien dat ruim 90 % dit niet goed heeft gedaan. Veel bedrijven denken met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel of de registratie van een domeinnaam ook de merkrechten veilig gesteld te hebben. Echter dit is een compleet foute aanname. Merkrechten krijg je niet door gebruik, maar door deze tijdig aan te vragen bij de nationale autoriteiten. Indien de aanvraag geaccepteerd wordt en de taksen betaald zijn, is het merk geldig voor een periode van 10 jaar. Echter die merkbescherming is niet onbeperkt, die gaat per klasse waarvoor bescherming is geclaimd (eigenlijk zijn alle producten en diensten die je maar kunt bedenken onderverdeeld in 45 verschillende klassen).
In de Benelux hebben de merkautoriteiten altijd een taksen systeem gehanteerd uitgaande van een minimale prijs, ongeacht of je een merkenclaim doet voor 1 klasse of 3. Dat is een groot voordeel voor bedrijven. De merkenclaim is vaak niet alleen beperkt tot de huidige producten maar omvat vaak ook productextensies die binnen 3 jaar worden gelanceerd. Hierdoor is vrijwel altijd voor het minimale bedrag een merk te claimen (als je meer wenst, kan dit wel als je een toeslag betaalt per klasse). Het systeem van 3 voor de prijs van 1 is door de merkautoriteiten ook altijd gehanteerd voor het vernieuwen van een merkenclaim (per 10 jaar).
Per 1 januari komt aan dit systeem een einde. De overheid zal nu per klasse een taks gaan vragen. Doel hiervan is om minder veel merkenclaims te krijgen in het register. Een positief voordeel voor de autoriteiten, er worden meer taksen geïnd.
Voor bedrijven die hun handelsnaam of bepaalde merken voor producten nog niet hebben geclaimd een extra reden om dit omgaand te doen. Voorkom onnodige kostenverhoging, want als de aanvraag wordt ingediend voor 31 december, dan kunnen bedrijven hierbij gewoon gebruik maken van het oude systeem. Onze merkenadviseurs schrijven graag een op maat gemaakt advies hiervoor.
Ook voor wat betreft vernieuwingen heeft dit nieuwe systeem gevolgen (vaak wordt de vernieuwing gewoon duurder). Als na 10 jaar een product nog volop in de markt is, laat dan de bestaande registratie vernieuwen. Dit kan al 6 maanden voordat de vernieuwingstermijn ingaat. Als de vernieuwingsopdracht voor 31 december wordt ingediend, worden daarbij de oude fees doorbelast, ondanks dat de vernieuwingstermijn gewoon blijft staan. Voorbeeld, een merk moet uiterlijk vernieuwd worden op 30 maart 2019. Dien het vernieuwingsverzoek voor 31 december in en betaal de oude fees. De vernieuwing is dan geldig tot 30 maart 2029.
Tip voor bedrijven, check nu de huidige merkenportefeuille, welke merken moeten er in de Benelux vernieuwd worden tot 30 juni 2019 en waar zitten nog lacunes- welke merken zijn nog niet geclaimd. Neem daarna contact op met onze adviseurs en laat uitrekenen hoeveel u hiermee kunt besparen door tijdig de merken in te dienen of ze aan te vragen.