Grumpy Cat wint rechtszaak

Grumpy Cat wint rechtszaak

Grumpy Cat is mogelijk de meest beroemde kat ter wereld. De carrière van deze poes (echte naam Tardar Sauce) start in 2012 als er een foto van haar online wordt gezet bij Reddit. Door de dwerggroei heeft het beest een beetje een knorrig/ chagrijnig gezicht. Maar het beeld gaat snel viraal (de officiële Facebook pagina heeft 8,7 miljoen likes). De kat wordt zo populair dat eigenares Tabatha Bundesen er een heel bedrijf voor opricht (Grumpy Cat Limited). De kop van de poes is inmiddels in de USA als beeldmerk geregistreerd voor diverse producten en de naam GRUMPY CAT is naast de USA ook in veel andere landen als merk geregistreerd.

Met Grenada Beverage komt het bedrijf overeen dat een portret van de poes mag worden gebruikt voor de verkoop van een speciale koffie, Grumpuccino. Als niet veel later deze afbeelding ook wordt gebruikt op andere producten (zoals T-shirts), volgt er een rechtszaak. De rechter is het eens met de eigenaren van de poes en stelt dat dit een inbreuk is op de auteurs- en merkrechten van Grumpy Cat. Grenade moet een schadevergoeding betalen van 710.000 dollar.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje