nieuwscategorie: ,

LOCK: Waarom merkregistratie logo?

LOCK: Waarom merkregistratie logo

Met een woordmerkregistratie krijgt een bedrijf bescherming voor gebruik van het woord in welke schrijfwijze dan ook. Om die reden registreren bedrijven altijd het liefst een woordmerk. Wordt het logo gewijzigd, dan kan het bedrijf tergvallen op de eerdere woordmerkregistratie. Echter, soms is een logo dusdanig ontworpen dat er vraagtekens kunnen komen over welk woord er nu staat. Om die reden moet een bedrijf altijd ook merkbescherming claimen voor het logo.

Als het oudere Duitse merk Lock een doorhalingsactie start tegen de Europese merkaanvraag LOCKMASTER (beide voorelektromotoren), gaat deze vraag spelen. Het oudere Duitse merk is als woordmerk vastgelegd en gebruiksplichtig. De merkhouder overlegt gewaarmerkte verklaringen van de directeur, een catalogus en foto’s van de producten. Overal is echter het logo te zien en nergens het woordmerk zelf. De Europese merkautoriteiten oordelen dat door de vorm van het tandwiel en de gestileerde L de gemiddelde consument niet het oudere woordmerk in het logo herkent. De doorhalingsactie wordt daarom afgewezen, omdat geen normaal gebruik van het woordmerk is aangetoond. Anticipeer hierop en vraag bij complexe logo’s ook standaard merkbescherming voor het logo naast het woordmerk.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje